Blog o výrobě, strojích a nástrojích

Tenhle týden jsem už v podstatě zakončil vlastní výrobní proces pro většinu sad, kromě jedné. Jalovcová sada mi buď spadla nebo něco spadlo na ní, a jeden nůž a stojan měly najednou ošklivé hluboké škrábance, které jsem musel vybrousit a teď bude zase pár dní trvat, než epoxid vyzraje.

Stabilizace dřeva epoxidovou pryskyřicí je jeden z finálních kroků a nejde uspěchat, protože pryskyřici je třeba aplikovat několikrát a pokaždé trvá dva dny, než vyzraje. A i když její zrání lze zkrátit na pouhé dvě hodiny ohřátím na 60°C, to lze použít pouze u extrémně porézních dřev - v podstatě pouze dřev hodně rozložených dřevokaznou houbou. U...

Montáž a tvarování rukojetí jsou práce, které mám tendenci nejvíce odkládat. Asi protože v této fázi je v každém projektu utopeno velké množství práce, ale pořád ještě je možné něco nenávratně pokazit a veškerá ta práce tak může přijít vniveč.

Co se designu nožů týče, mám rád jednoduchost vzhledu, což není vždy totéž, co jednoduchost konstrukce. Designy kde není vidět nic než dřevo rukojeti a ocel čepele mají dle mého něco do sebe. U těchto nožů je ovšem nutné přidat mezi rukojeť a čepel bolster.

Zatímco v dílně vesele rachotily čepele v bubnu s pískem, věnoval jsem se jiným pracím, ale výroba těchto nožů zcela neskončila – vybral jsem ze skladu vhodné kousky dřeva na rukojeti a stojany. Vybrat osm vhodných kusů nebylo tak docela snadné. Ne, že bych měl materiálu málo, naopak, mám víc materiálu, než můžu zpracovat, ovšem v tomto konkrétním...

Leštění čepele je hlavní důvod, proč jsou ručně dělané nože tak drahé a proč výroba trvá dlouho. Má-li čepel vypadat k světu, je třeba jí dát povrchovou úpravu, která vypadá dobře. A to se zakalenou a temperovanou ocelí není zrovna procházka růžovým sadem.