Výroba zakázkových nožů - Část 15 - Focení

25.09.2023

Focení bohužel není moje silná stránka. Nemám nijak skvělé vybavení a i kdybych měl, neuměl bych ho používat. Jako u řady jiných věcí, snažím se vymáčknout co nejvíce z mála.

Nejlepší pro mě je fotit venku, zejména když je mírně zataženo ale hodně světla. Což jsou podmínky, jež nastanou velmi zřídka. Takže většinu focení dělám v témže pokoji, který je vyhrazen pro výrobu kožených výrobků a – právě teď – sušení ovoce. Vlastní focení ani příprava nezaberou až tak moc času, nejvíce práce mívám s úklidem příslušného prostoru do stavu, aby focení vůbec bylo možné.

Co se vybavení týče, používám rastrovou podložku, roli bílého papíru, tripod, Nikon COOLPIX P900 (asi to nejlepší v mém vybavení) a v pokoji jsou nainstalované LED zářivky s 4000K světlem. Osvětlení je největší problém, mohl bych si nepochybně zřídit lepší, ale tak nějak je to jedna z těch věcí, které jsou neustále méně důležité, než něco jiného.

Jako první vždy vyfotím nože na rastrové podložce, protože to je nejrychlejší a nejsnazší způsob, jak zdokumentovat jejich nejdůležitější rozměry. Toto foto později zařazuji i do internetového obchodu, protože podle mého komunikuje velikost nožů lépe než číslo a jednotky. A protože účelem tohoto fota je čistě jen dokumentovat rozměry, nepárám se nikterak s nastavováním. Pro následující fota už si ale s nastavením fotoaparátu musím trošku pohrát, aby výsledek za něco stál.

Po nafocení nožů na podložce fotím celou sadu ve stojanu. Bílý papír mi tu slouží jako dostatečně kontrastní pozadí pro nastavení korekce expozice, kterou namnoze musím nastavit téměř na maximum, protože osvětlení je poměrně slabé.

Pro trošku kompenzace slabého osvětlení používám blesk. Jenže blesk sám o sobě by vytvořil ostré stíny, a to je nežádoucí. Proto jsem si na blesk vyrobil difuzér, který světlo rozptýlí. Původně jsem ho používal hlavně na makro-fotografie hmyzu a květin, ale slouží i na tohle velmi dobře.

Z uložených přednastavení ve fotoaparátu většinou používám "Portrét" nebo "Jídlo", podle konkrétních světelných podmínek a také podle barvy fotografovaného nože a pozadí – pro nože do přírody používám někdy jiné než bílé pozadí, kuchyňské nože občas fotím s jídlem atp. Většinou se snažím najít takové nastavení, abych redukoval dodatečné úpravy v počítači na minimum.

Nejobtížnější je najít správné nastavení fotoaparátu pro poslední fázi focení - focení vlastních nožů. To je obtížné, protože fotoaparáty neumí spolehlivě zahrnout do jednoho obrázku lesklou uniformní plochu (čepel) a matné plochy tak, aby foto vypadalo skutečně přirozeně. Je extrémně snadné přeexponovat čepele a mít perfektní foto rukojetí a nebo mít perfektní foto čepele a rukojeti příliš tmavé a nevýrazné. Ať dělám co dělám, na těchto fotografiích je vždy dodatečně nejvíce práce na PC, kde musím doladit úrovně, kontrast a někdy i vyvážení barev, aby foto skutečně jakžtakž reprezentovalo výrobek jak je skutečně vidět, a ne jak by byl vidět skrze tlusté sklo podvečer a v mlze. A to mají tyto čepele matný povrch – čepele vyleštěné do vysokého nebo dokonce zrcadlového lesku jsou v tomto ohledu ještě horší.

A jakmile jsou fota v PC zbývá už skutečně jen poslední krok – zpracovat je, spočítat ceny a dát výrobky do obchodu. O tom příští týden.