Výroba válcové brusky - část 4 - Pohon

05.08.2024

Od začátku bylo účelem použít stávající pásovou brusku pro pohon bubnové. Na obrázku u jednoho z předchozích článků je vidět jak jsem improvizovaně použil k tomuto účelu starý brusný pás když jsem brousil válec na koncentricitu.

Brusný pás je napnutý mezi motorem a napínacím kolem pásové brusky a kladkou bubnové brusky. Jak je vidět, původně jsem udělal kladku u bubnové brusky podobně jako pro pohon gumovým pásem. Se starým brusným pásem to fungovalo, ale používat brusné pásy jsem nechtěl, mají malou trakci a nejsou zase až tak trvanlivé.

Objednal jsem si tedy 4x50x1500 mm kožené pásy a jeden jsem na obou koncích seřízl pod strmým úhlem v obou rozměrech (tloušťka & šířka) konce slepil dohromady chemoprenem. Zamýšlel jsem spoj ještě vyztužit šitím, ale prozatím se to nejeví jako nutné.

Nicméně navzdory mé snaze kožený pás není slepený úplně přesně a měl tendenci ze žlábku na kladce vyskakovat. Zkusil jsem zvýšit ohradu žlábku ale to pouze vedlo k tomu, že pás seskočil z hnacího kola motoru. Najít řešení naštěstí netrvalo dlouho a nebylo to nikterak obtížné – odstranil jsem vnější stranu kladky a válec jsem rozšířil o dva cm. Pás tak má na kladce místo při běhu oscilovat do stran zatímco běží relativně stabilně na hnacím kole motoru a na napínací kladce.

Po několika hodinách provozu se kožený pás mírně prodloužil, což se dalo čekat. Vyřízl jsem z něj ca 1 cm délky, znovu jej slepil a od té doby zase běží celkem bez problémů.

Jakmile byl vyřešen pohon, mohl jsem přijít ke klíčovému kroku – upevnění brusiva na buben. O tom příště.